Van draaischijf naar VoIP; Ruud de Vries was erbij

Van draaischijf naar VoIP; Ruud de Vries was erbij

Ruud de Vries is accountmanager bij Aventel. In 1986 begon hij als ondernemer in de telecombranche, de tijd waarin de telefoon met draaischijf nog gemeengoed was en de telefax voor grote ogen zorgde. Tot aan de dag van vandaag doet Ruud wat hij het leukste vindt: meedenken met de klanten over een passende telecomoplossing. In deze blog neemt Ruud ons even mee terug in de tijd.

Draaischijven en aparte nummerkiezers

In 1986 kocht ik me in in een bedrijf dat gespecialiseerd was in telecomdiensten. Toendertijd waren dat voornamelijk telefax en telefoonbeantwoorders. De meeste telefoons hadden toen nog een draaischijf, alleen de allerhipste toestellen hadden druktoetsen. Een geheugen hadden die telefoons nog niet. Wij verkochten nummerkiezers: hele kleine computertjes die je kon koppelen aan je telefoon en waarin je wat nummers op kon slaan. Dan drukte je op een knopje en werd het nummer gekozen. Dat kostte destijds zo’n 1.900 gulden en daar kon je dan één telefoon aan koppelen.

Ogen als schoteltjes

In diezelfde periode was ook net de fax in opkomst, de opvolger van de telex. Wij bezochten bedrijven met een fax onder onze arm. Die sloten we aan op een telefoonlijn en dan stuurde iemand vanaf kantoor een fax. Nou, dan stonden mensen echt met ogen als schoteltjes zo groot te kijken. Wat is dit! Daar hadden vooral bedrijven met een aantal filialen wel oren naar. Orders werden toen met name telefonisch aan het hoofdkantoor doorgegeven, en daar ging regelmatig iets fout. Een fax was dan een hele verbetering. Als je nagaat dat een fax in die tijd zo’n 13.000 gulden kostte, en het vooral interessant was voor bedrijven met drie, vier, vijf of misschien wel meer vestigingen… Daar verdienden we leuk geld mee.

Illegale concurrentie

Op een gegeven moment kregen we steeds meer vraag naar telefooncentrales. Die verkochten we nog niet, want die hele markt was destijds in handen van de Koninklijke PTT Nederland NV – het latere KPN – en elke vorm van concurrentie was illegaal. Je mocht niet eens een telefoonstopcontact openmaken. Maar toen de vraag toenam, zijn we toch maar eens een keer naar de Consumer Electronics Show in Las Vegas gegaan en zijn we, ondanks dat het niet mocht, toch apparatuur gaan importeren en gaan verkopen.

In opstand tegen Neelie Kroes

Er waren meer bedrijven zoals het onze en om in opstand te komen tegen het monopolie van de PTT op het telefoonnetwerk van Nederland, organiseerden we ons in de Verenigde Telecommunicatiebedrijven (VTB). Vanuit die vereniging zijn we gaan communiceren met het ministerie van Verkeer en Waterstaat – tegenwoordig het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Neelie Kroes, als minister van Verkeer en Waterstaat, was verantwoordelijk voor de PTT. We dreigden en masse te gaan procederen en toen heeft ze eieren voor haar geld gekozen. Concurrentie op de telecommarkt werd eindelijk toegestaan. Dat betekende ook meteen het einde van de VTB; de pioniers hadden zich samen hard gemaakt, maar hadden elkaar nu niet meer nodig.

De opkomst van VoIP

Zo begonnen we te handelen in analoge centrales. Zeker in het begin waren we vele malen goedkoper dan wat inmiddels KPN was. De ontwikkelingen gingen door: ISDN kwam op, de mobiele telefonie vond zijn weg in Nederland, zo kwam er steeds meer in onze portefeuille terecht. Een jaar of dertien geleden begon VoIP interessant te worden. Dat was niet direct een groot succes, maar langzaamaan werd VoIP geschikt om grootschalig in de markt te zetten. Sinds eind vorig jaar is KPN gestopt met ISDN en is VoIP hét alternatief voor de zakelijke markt.

Nieuwsgierig?

In 2005 heb ik mijn bedrijf verkocht, maar ik doe bij Aventel nog steeds wat ik het allerleukst vind: het onderhouden van contacten met klanten en met ze meedenken de best passende telecomoplossing. Wil je meer weten over onze diensten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We leren jou en je bedrijf ook graag kennen!