10 jaar Aventel

10 jaar Aventel; tijd voor een terugblik en een kijkje in de toekomst

Het is feest bij Aventel! Tien jaar geleden startten Martien den Hollander en Steven Schrier het bedrijf, een succesvolle spin-off van Flexi Phone, dat zich specialiseerde in VoIP en glasvezel. Inmiddels werkt Aventel als een goed geoliede machine en kent IP-telefonie, mobiele telefonie en internet geen geheimen meer voor het team. Steven en Martien blikken terug op het verleden en gunnen ons een kijkje in de toekomst zoals zij die voor ogen hebben.

Van de bloemen naar de telefonie

Steven: ‘Het was in 2007 dat ik de overstap maakte van de bloemenbranche naar Flexi Phone, het telecombedrijf van Martien. Toen ik begon als verkoper bestond onze business voornamelijk uit het verkopen van mobiele abonnementen, carkits en ISDN-telefooncentrales. VoIP – bellen over internet – kwam toen net op en dat lag mij goed. Ik ben daar vol gas ingedoken. Glasvezel stond toen nog in de kinderschoenen en ook dat bleek een mooie generator voor nieuwe business.’

Van deur tot deur

Flexi Phone zat vlakbij de Waarderpolder, een groot industrieterrein in Haarlem. Daar had KPN net een grote glasvezelring omheen gelegd. Martien: ‘De bedrijven op dat terrein hadden – voordat die glasvezelring was aangelegd – een hele slechte internetverbinding van een paar MB per seconde. Dat was natuurlijk een heel gedoe. KPN zocht een partner die voor hen de verkoop van glasvezel op zich wilde nemen en ze kwamen bij ons uit. Steven werkte nog maar net bij Flexi Phone en had nog tijd om nieuwe dingen op te pakken. Hij is toen letterlijk van deur tot deur gegaan in de Waarderpolder en haalde aan de lopende band nieuwe orders op.’

Vliegende start

Steven: ‘Dat gaf ons natuurlijk een vliegende start op de VoIP- en glasvezelmarkt. Het mooie was dat we vervolgens bij al die nieuwe klanten ook andere nieuwe diensten aan konden gaan bieden. Dat liep zo goed, dat Martien en ik in juli 2009 besloten partners te worden en samen Aventel op te richten. Ons doel was ons te specialiseren in die nieuwe telecomdiensten. Eind 2014 was Aventel groter gegroeid dan Flexi Phone. Toen hebben we als Aventel Flexi Phone overgenomen. Hierdoor werd het één organisatie, met één gezamenlijk goed geolied team en waren Martien en ik allebei vijftig procent eigenaar van Aventel.’

Toekomst

‘De producten die wij aanbieden zijn inmiddels in een volwassener fase gekomen, de extreme groei van de eerste paar jaar is wat minder. Voor ons is de uitdaging nu om uit te kijken naar nieuwe ontwikkelingen. Dat is typisch voor de telecommarkt: een keer in de zoveel tijd worden oude diensten vervangen door nieuwe en daar volgt dan weer een nieuwe groeifase op. Daar moet je bovenop zitten en dat is best een uitdaging, maar maakt het werk ook heel leuk,’ zegt Steven. Ook Martien ziet die ontwikkelingen: ‘IT en telecom zijn aan het samensmelten. Ontwikkelingen als Microsoft Teams en Skype for Business worden steeds belangrijker en het traditionele bellen met de vaste telefoon zal afnemen. Je ziet dan ook veel telecombedrijven die IT erbij zijn gaan doen en andersom. Wij geloven dat we ons juist kunnen onderscheiden van die bedrijven die alles in één aanbieden door ons te specialiseren in telecom en een goede samenwerking aan te gaan met sterke IT-partners. Zo kunnen we op beide gebieden de klant het allerbeste bieden. We vertrouwen erop dat deze manier van werken de beste is – voor ons, voor onze partners en vooral voor onze klanten – en zo willen we dat dan ook in de toekomst blijven doen.

Vertrouwd team

Martien: ‘Een aantal van onze teamleden zijn al sinds de vroege start bij ons in dienst. Marco en Mauro zijn onze telecom engineers en zijn echt ervaren rotten in het vak. Esther en Silvia, ook al bij ons sinds het eerste uur, zijn onze mobiele telefoniespecialisten. Esther doet sinds een jaar ook de ondersteuning van vastnet en Silvia heeft zich iets meer toegelegd op de administratie en het beheer van het CRM-systeem. Een jaar of vijf geleden is Peter in ons team gekomen; hij is volledig belast met de technische ondersteuning van onze klanten. Sebastiaan tenslotte is onze laatste aanwinst, hij is sinds een jaar of drie onze accountmanager en houdt zich vooral bezig met klantrelatiebeheer en new business. We hebben echt een heel leuk team met weinig verloop. We weten precies wat we aan elkaar hebben; dat is niet alleen heel belangrijk voor ons, maar dat is iets dat ook onze klanten voelen en heel erg op prijs stellen. En die klanten, daar gaat het natuurlijk om!’

Nieuwsgierig?

Wil je weten hoe onze oplossingen voor jouw onderneming kunnen werken? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We leren jou en je bedrijf graag kennen zodat we een mooie en feestelijke oplossing op maat kunnen bieden.

Martien den Hollander en Steven Schrier.